Läs senare

Då är det dags att dra i nödbromsen

StressDrar du ner på sömnen och sådant du tycker är roligt för att hinna med jobbet? Då är du förmodligen farligt stressad, varnar psykologen Kajsa Bergwall.

Illustration: Anna Olsson

Går det att veta när stress blir skadlig?
– Det finns två sätt att märka det: dels förändrade beteenden, dels kroppsliga och mentala symtom på utmattning. Framför allt är det viktigt att vara uppmärksam på nya vanor. Stressen är negativ då man väljer bort att göra trevliga saker för att i stället jobba. Det kan handla om att sluta träna, träffa vänner och familj eller att skära ner på sin sömn för att hinna göra klart en arbetsuppgift. Sådant kan fungera en kortare tid, men får inte bli ett mönster, säger Kajsa Bergwall, psykolog på Stressmottagningen i Stockholm där man behandlar människor med utmattningssyndrom och forskar om stress.

Och vilka är symtomen på utmattning?
– Det vanligaste är konstant trötthet. Man kanske sover väldigt lite – eller jättemycket, men utan att känna sig pigg efteråt. Det är också vanligt att minnet och koncentrationen påverkas. Möten missas och det kan vara svårt att förstå och besvara mejl. Många blir lätt irriterade och tappar snabbt tålamodet. Rent kroppsligt kan det handla om ytlig andning, hjärtklappning och ljudkänslighet. Kroppen går på högvarv och musklerna spänns, vilket på sikt leder till smärta.

När tippar stressen över i utmattningssyndrom?
– När symtomen håller i sig över tid. Det är allvarligt om man aldrig känner sig utsövd och glad. Många tror att de inte kan bli utmattade, utan orkar med hur mycket som helst, men det är fel.

Kajsa Bergwall är psykolog på Stressmottagningen i Stockholm.
Foto: Karl Gabor

Är det svårare att se varningstecken hos sig själv än hos andra?
– Generellt är det nog så. Många som drabbas av svår stress har en tendens att sätta andra före sig själva och skulle absolut uppmärksamma symtomen hos sina medarbetare. Men när det gäller dem själva stänger de bara av och kör på.

Ser du några särskilda faror för skolledare?
– Alla som arbetar med människor har det extra tufft, för det gör det svårare att bryta och ta en paus. Men här finns samtidigt en möjlighet att som chef föregå med gott exempel och sätta gränser, som att inte boka in möten på lunchen och efter arbetstid.

Vad ska man göra vid tecken på skadlig stress?
– Ta sig tid till återhämtning – att varva ner och sova, men också röra sig och umgås. Det gäller också att se över hela sitt liv. Stressen kanske även finns på hemmaplan, inte bara på jobbet.

Har du några tips på hur skolledare kan minska pressen i arbetet?
– Den som alltid är tillgänglig för medarbetarna kan sluta vara det mellan vissa bestämda klockslag på dagen, för att få lite egen tid. Boka inte in timslånga möten efter varandra, till exempel klockan ett och klockan två. Det leder till förseningar och stress, för vi kan ju inte teleportera oss. Bestäm i stället att mötena är 45 minuter långa, så det ligger en kvarts paus emellan. Oftast blir möten ändå inte sämre av att kortas.
– Delegera det som går. Det handlar inte bara om tiden arbetsuppgifterna tar – själva ansvaret att utföra dem kan också vara betungande.

Alla artiklar i temat Hur mycket tål en chef? (9)

ur Lärarförbundets Magasin