Ingår i temat
Uppdrag skolledning
Läs senare

»Det blir väldigt sällan tråkigt«

Flow. När trivs rektorer som allra bäst på jobbet? För Lars Nordahl är det när han haft tid att förbereda sig.

31 Maj 2011

Vilka fördelar finns det med att arbeta som rektor tycker du?

– Det är ett otroligt ansvarsfullt och mångfacetterat arbete så det blir väldigt sällan tråkigt! Det är i princip som att driva ett större företag, fast med helt andra förutsättningar. Gillar man att se progression och utveckling och träffa människor som är mitt uppe i sin utveckling är det fruktansvärt stimulerande.

Känner du flow i jobbet?

– Ja. Som rektor har jag inte en 40 timmars arbetsvecka, utan snarare 65-timmarsvecka och att avståndet mellan fritiden och arbetet smälter ihop är ett tecken på flow. Man går upp i det man gör att så att man tappar uppfattning om tid och rum, ungefär som när eleverna spelar till exempel World of Warcraft.

Men är det positivt eller negativt att jobba så mycket?

– De närmaste i omgivningen kan ibland tycka att det blir lite för mycket.

Beskriv en situation när du känner flow!

– Under större möten med personal och elevgrupper när jag har haft tid att planera kan jag känna flow. Det som krävs är att man har haft möjlighet att förbereda sig, så att man känner sig trygg. Sedan finns det andra möten som man inte hinner förbereda sig inför och då är det mer sällan man känner flow. Ett sätt att få respons på flow är att få feedback från elever och lärare, att man känner att man har dem med sig.

Hur känns flow tycker du?

– Det känns gott. När tiden försvinner känner man att det är ett visst flow. Fast om dagen går väldigt fort – betyder det egentligen att man har flow då? Eller bara att man arbetar inom ett yrke där man inte har möjlighet att stanna upp och reflektera så ofta? Att dagen bara går fort är inte flow för mig, utan det är när jag känner en tillfredsställelse i
jobbet.

Varför blev du rektor?

– Jag ville kunna medverka och påverka så att ungdomar får en god utbildning, och en möjlighet att organisera en verksamhet där personal och elever känner sig bekräftade och sedda.
 

Lars Nordahl är rektor på Christopher Polhemsgymnasiet i Visby. Han tycker att fördelarna med jobbet är många även om arbetsveckan brukar bli lång.

Alla artiklar i temat Uppdrag skolledning (7)

ur Lärarförbundets Magasin