Läs senare

Dubbla yrkesroller ny trend

AktuelltI tider av personalbrist söker huvudmännen med­arbetare som kan fylla flera luckor samtidigt. Rektor och specialpedagog är en attraktiv kombination visar jobbannonser.

av Per Hagström
28 Mar 2017
28 Mar 2017
Johan Parmbäck är både rektor och specialpedagog på Norra skolan i Motala.
Foto: Åke Karlsson

Det kan vara svårt nog att rekrytera en kompetent rektor. Att hitta någon som dessutom kan jobba som specialpedagog låter som en utmaning. Men i Motala gick det vägen. Två mindre skolenheter i kommunen har fått nya rektorer. Båda är utbildade specialpedagoger och kommer att arbeta i den rollen på halvtid. Grundskolechefen, Kristina Stenvall, är nöjd.
– Det är suveränt att få tag på folk som vill jobba så. Vi fick flera väldigt bra sökande till de här kombinerade tjänsterna.

Vad är det som lockar tror du?
– Många specialpedagoger jobbar nära rektorer och kan mycket om rektorsjobbet. En blandad tjänst kan vara ett sätt att prova på att vara rektor innan man tar steget och blir det på heltid.

Blir det inte brist på specialpedagoger i stället då?
– Jo, men då har jag i alla fall specialpedagogisk kompetens i min rektorsgrupp. Men jag hoppas att de här personerna stannar kvar på sina blandade tjänster i några år. Jag tror på konceptet.

Jag vill ha kvar elevkontakten, för det är något jag älskar i arbetet som special­pedagog.

Hinner man vara både rektor och specialpedagog?
– I de här fallen handlar det om att leda enheter med max femton anställda och det finns fler specialpedagoger i områdets team så man blir inte ensam som specialpedagog.

Det är inte bara Kristina Stenvall som ser fördelar med kombinationstjänster. Även Göteborg, Nässjö, Mörbylånga och Vadstena kommuner har nyligen annonserat efter personer som kan vara rektorer eller biträdande rektorer på deltid och specialpedagoger på resten av tiden.

En av de två rektorerna/specialpedagogerna i Motala kommun är Johan Parmbäck. Han arbetade tidigare på en högstadieskola i Vadstena som arbetslagsledare för ett resursteam. Han hoppas att det nya jobbet i Motala ska ge honom det bästa av två världar.
– Jag har länge varit intresserad av skolutveckling. Samtidigt tycker jag det är viktigt att ha kvar elevkontakten, för det är något jag älskar i arbetet som specialpedagog, säger han.

Känns det som ett stort steg att bli skolledare?
– Jag satt i ledningsgruppen på skolan där jag arbetade förut och det bidrar till att jag känner mig mogen uppgiften.

Lärarförbundet Skolledare säger inte kategoriskt nej till kombinationstjänster. Men ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman ser att de kan leda till problem.
– I grunden anser vi att det är ett heltidsjobb att vara rektor även om skolan är liten.

Dessutom är jobbet som rektor väldigt händelsestyrt, enligt henne, vilket kan göra det svårt att kombinera med andra roller.
– En rektor måste rycka in när det behövs och hur går det om du samtidigt sitter med pedagogiska kartläggningar som specialpedagog?

Hon ser också att det kan uppstå intressekonflikter i en anställning där man ska vara både chef och kollega.
– I ena stunden är du en specialpedagog som handleder kollegor och i nästa stund ska du sätta lön på samma personer eller bestämma deras scheman.

ur Lärarförbundets Magasin