Läs senare

Frihetens förespråkare

Han tycker att rektorer ska bli vd:ar, få större frihet och sämre anställningsvillkor. Jan-Olof Jacke är en av näringslivstopparna bakom en kontroversiell rapport om skolans ledarskap.

31 Mar 2016
Frihetens förespråkare
Jan-Olof Jacke på Astra Zeneca i Göteborg. När kontoret snart byggs om kommer alla, även vd, att sitta i öppet landskap utan fasta arbetsplatser. Foto: Andreas Carlsson

Foto: Andreas CarlssonVi möts i lobbyn till ett hotell i Stockholm. Jan-Olof Jacke är klädd i elegant kostym. Efter intervjun väntar en representationsmiddag.

Som vd för läkemedelsbolaget Astra Zeneca i Sverige tillbringar han 70-80 nätter per år på hotell. När han reste som mest i jobbet blev det runt 150.

– Jag har alltid arbetat mycket, men aldrig känt att det har blivit ohållbart eller besvärande. Jag svarar gärna på mejl, kommenterar en presentation eller sitter i telefonkonferens på semestern. Men jag ska vara ärlig och erkänna att det inte är alla i familjen som håller med, säger han.

När vi träffas är det Nobelpristider och de senaste veckorna har Jan-Olof Jacke deltagit i en rad aktiviteter kopplade till utdelningen, däribland banketten i Blå Hallen.

– Det är en fantastisk tillställning och jätteroligt att få vara med. Jag blir placerad väldigt nära honnörsbordet.

Astra Zeneca samarbetar med Nobelstiftelsen för att sprida kunskap om naturvetenskaplig forskning runt om i världen. Tillsammans anordnar de seminarier och runda­bordsdiskussioner mellan pristagarna och unga forskare i olika länder. Det är en del i den verksamhet som kallas ”samhällsstöd” och som bland annat riktas mot skolan.

– Effekten är svårmätbar, konstaterar Jan-Olof Jacke. Men det känns ändå som att intresset för naturvetenskap ökar i Sverige.

Han är intresserad av utbildningsfrågor av flera anledningar. Den viktigaste, som han hela tiden återkommer till, är att säkra den svenska konkurrenskraften. För det krävs bra skolor som kan ta till vara talang och potential hos unga människor med ambitioner.

– Sverige har brist på både ingenjörer och läkare. Då har vi inte råd att missa några talanger. För ett kunskapsintensivt företag som vårt är det väldigt viktigt att få ut högkvalificerade svenska studenter. Vi kan rekrytera mycket internationellt, men det kan inte vara den huvudsakliga basen.

Astra Zeneca är med och driver flera skolor, bland annat Mälardalens tekniska gymnasium i Södertälje där även Scania och det kommunala bolaget Telge är delägare.Foto: Andreas CarlssonPå hemmaplan i Göteborg är Jan-Olof Jackes kanske viktigaste arbetsuppgift att öka regionens attraktionskraft. Kvaliteten på stadens internationella skola är avgörande, anser han.

– Förra året rekryterade Astra Zeneca 200 forskare, varav 100 från utlandet. Majoriteten av dem är disputerade. För dem är utbildning oerhört viktigt. Jobbet som vi erbjuder kan vara hur spännande som helst, men om inte barnen får en bra skolgång i Sverige väljer familjerna att flytta någon annanstans. För oss är det ”war for talent” – de här personerna har många alternativ.

Personligen har han börjat engagera sig för elever med helt andra förutsättningar, de vars föräldrar saknar högre utbildning. Via organisationen Mentor besöker Jan-Olof Jacke elever i årskurs 8 och 9.

– Vissa undrar förstås bara hur mycket pengar jag tjänar och om jag har en fräck bil, medan andra frågar om jag tror att det är bra att satsa på en juristexamen. Många unga saknar vuxna förebilder. Mina egna föräldrar gick bara i folkskola och det hade kunnat begränsa mig. Jag hoppas att jag ger eleverna en gnutta inspiration. Om inte så är det i alla fall superenergigivande för mig.

Hans karriär började i familjeföretaget, som pappan köpte när de gamla ägarna gick i pension. De tillverkade och sålde textila torkmaterial.

– Det var allt ifrån vävda skurdukar till puts­trasor och trassel, sådant man använder när man polerar bilen eller båten. Vi köpte upp avfalls­trådar från textilindustrin som bearbetades i olika maskiner och paketerades i små påsar. De gick ut i enorma volymer till de stora bensinbolagen och bildelsföretagen framåt vårkanten.

När marknaden minskades såldes firman till en finsk koncern. Jan-Olof Jacke blev lovad en ledande position i det nya bolaget inom tre år. En evighet för 26-åringen som redan varit vd.

– Jag kunde inte tänka så långt in i framtiden och såg heller inte tillräckligt med utmaningar på vägen dit, säger han.

I stället sade han upp sig och sökte till Handelshögskolan, där han kom in som nybliven småbarnsfar.

– Det var tufft att gå från en bra lön till studiemedel. Vi hade precis köpt hus också. Så jag fick bråttom att bli klar med studierna. Jag läste den fyraåriga utbildningen på tre år. Men det var mer av nöd än för att jag vantrivdes.

Efter några år som konsult erbjöds han en ­mindre chefsroll inom Astra Zeneca. Ansvaret växte snabbt och under sina 17 år inom koncernen har han haft nästan lika många olika poster. Sedan 2013 är han vd för hela den svenska verksamheten med över 6 000 anställda.

Antalet sidouppdrag har också ökat. Jan-Olof Jacke är bland annat med i regeringens expertgrupp för ”life science” och sitter i styrelsen för Svenskt Näringsliv. Det var så han hamnade i Näringslivets forskningsberedning, den oberoende grupp som i december lade fram en rapport om skolans ledarskap.

När den presenterades kom riksdagspolitiker, representanter för fackförbunden och andra experter för att lyssna. Utbildningsminister Gustav Fridolin var också på plats för att officiellt ta emot rapporten.

– Vi har försökt dra nytta av våra erfarenheter från näringslivet och hitta de områden som är översättbara till skolans värld. Till exempel ledarutveckling, organisationsstruktur och vilka förutsättningar en chef behöver för att kunna göra ett bra jobb.

Gruppen – som bestått av välkända näringslivstoppar, en före detta rektor från Chalmers och en professor inom nanoteknologi – har gått igenom forskning och intervjuat utvalda skolledare för att få en aktuell bild av deras arbetssituation. Analysen skiljer sig inte nämnvärt från andra bedömares. Det är främst styrkedjan och administrationen som får kritik för att vara för krånglig och för omfattande. Lösningarna, däremot, är både nyskapande och kontroversiella.

Bland annat föreslår Jan-Olof Jacke och hans kolleger att rektorer bör få en mer vd-lik roll i skolorganisationen. Det innebär att, precis som i ett företag, rapportera till en styrelse. Är resultaten för dåliga ska man kunna bli utbytt, är de bra ska man bli belönad.

– Principen vi är ute efter är att det ska finnas ett tydligt ansvar att uppnå resultat, men också större frihetsgrader att nå de mål man satt upp. Det här är en känslig fråga, för med den logiken följer också sämre anställningstrygghet. Det är klart att man vill ha allt: hög lön, stort mandat, mycket ansvar och stor trygghet. Men ”life is a package deal”. Det går inte att bara rycka ut vissa delar.

Att undanta skolledare från Lagen om anställningsskydd fick genast mothugg från samtliga lärarfack, bland annat i debattartiklar i dags­pressen. Detsamma gäller beskrivningen av administrationen som ”rektorernas snuttefilt”, något att fly till för att slippa ta tag i större problem.

– Vill man röra runt lite måste man spetsa till formuleringarna. Men vi är inte ute efter att folk ska reta upp sig på ordvalen. Vi tror att rektorn är navet i utvecklingen som kan vända den svenska skolan.

Via intervjuerna har beredningen fått uppfattningen att skolledarna lägger mycket tid och kraft på att svara på enkäter som skickas ut från myndigheter och huvudmän. Det är något som skiljer skolans ledare från näringslivets, menar Jan-Olof Jacke.

– Jag köper förklaringen att man inte vill delegera sådana uppgifter till dem som träffar eleverna mer. Men som företagsledare har jag svårt att förstå varför man sätter sin dyraste medarbetare på de enklaste uppgifterna. Det verkar vara mycket uppföljning med frågor som någon annan än rektorn kan svara på. Fast att skyffla runt den här administrationen är inte lösningen. Den måste minskas radikalt.

Det leder vidare till styrkedjan, som så ofta benämns som ett problem. Enligt Näringslivets forskningsberedning innehåller den för många nivåer.

– Det kommer styrsignaler från olika håll och det ger en otydlighet i systemet. För att hitta en lösning krävs en större diskussion, bland annat om rektorer och lärare ska vara anställda av staten eller kommunen.

Ett steg på vägen skulle kunna vara att just inrätta en styrelse för varje skola, gärna med representanter för det lokala näringslivet. Jan-Olof Jacke är övertygad om att det skulle ses som ett ärofyllt uppdrag och han skulle själv kunna tänka sig att vara med i en sådan ”advisory board” om han blev tillfrågad.

– Det behöver ju inte vara på livstid.

Han sneglar på den exklusiva klockan som döljs under manschetten. Den närmar sig middagstid och det är dags att dra vidare för att representera företaget ytterligare några timmar innan han ska återvända till ännu en natt på hotell.

Jan-Olof Jacke

Gör: Vd för Astra Zeneca i Sverige.

Aktuell: I Närings-livets forskningsberedning, som i december presenterade rapporten ”Rektorns roll för en förbättrad skola och undervisning”.

Ålder: 50.

Bakgrund: Ekonomutbildning från Handelshögskolan i Göteborg, internationella ledarutbildningar, bland annat från Harvard.

Största intresse: Laga mat. ”Under barnens uppväxt hade vi Jacke-middagar på fredagarna. Tricket var att laga många rätter. Då fick man umgås längre tid.”

Foto: Andreas Carlsson

Astra Zeneca

Forskar om och framställer bioläke­medel.

Har 57 500 anställda över hela världen, varav ca 6 200 i Sverige.

Ett av företagets tre strategiska forskningscenter finns i Mölndal, Göteborg.

Den största produktionsanläggningen ligger i Södertälje.

ur Lärarförbundets Magasin