Ingår i temat
Tema: Lön för mödan
Läs senare

Lika lön

Arbetsro och en bro mellan skolledningen och lärarkåren. För rektor Sören Eriksson innebär likalönesystemet på Wendelsbergs folkhögskola att han kan lägga krut på annat.

14 Okt 2016
Lika lön
På Wendelsbergs folkhögskola tjänar alla lärare lika mycket: 32 300. Foto: Andreas Carlsson

Foto: Andreas Carlsson
Musik- och matematikläraren Jonas Bagge slår några ackord på gitarren och leder sina kolleger genom Lasse Dahlquists Gå upp och pröva dina vingar. Det är personalmöte i Wendelsbergs folkhögskola och den rutintyngda dagordningen lättas upp med en klämmig schlager.

Långt från lönepolitik kan tyckas, men några strofer in i sången kommer några rader som ganska väl beskriver den strategi som rektor och lärare gemensamt gjort till sin:

Ålder och så'nt spelar rakt ingen roll,

vi har ej satt några gränser.

Wendelsbergs folkhögskola i Mölnlycke strax söder om Göteborg tillämpar ett system med lika lön för alla lärare. Oavsett ålder och antal år på arbetsplatsen tjänar de just nu 32 300 kronor i månaden.

Foto: Andreas Carlsson– Jag har aldrig hört att någon varit missnöjd med systemet, säger Sören Eriksson, rektor sedan ett drygt halvår tillbaka och tidigare själv lärare på skolan i ämnet ledarskap.

Lönemodellen har funnits i drygt tio år och tas upp till diskussion i samband med den lokala löneförhandlingen. Både skolledningen och lärarkåren ser stora fördelar med systemet och hittills har ingen rest krav om att gå tillbaka till de individuella löner som tidigare fanns på skolan.

– Inget lönesystem är helt rättvist, men det här är minst orättvist. Det utgår från att alla gör mesta möjliga utifrån de resurser de har. Arbetsinsatserna kan variera över tid, ingen av oss går ständigt på hundra procent.

De olikheter som fanns när lönerna sattes individuellt var inte särskilt stora – skillnaderna skapade irritation bland personalen samtidigt som de inte var något särskilt effektivt verktyg för rektor.

– Får man inte samma lön som kollegan är det klart att det kostar i form av minskad arbetsglädje och arbetsmoral. Vårt nuvarande lönesystem bidrar till en stark vi känsla, säger Sören Eriksson.

Själv tjänar han både tid och kraft på att slippa gå in i diskussioner om individuella skillnader i lönenivå.

– Att motivera varför någon får hundra eller trehundra kronor mindre än en kollega som har samma arbetsuppgift är ganska svårt. Kanske blir det en rättvis beskrivning just nu i dag, men inte säkert om tre veckor eller sex månader.

Sören Eriksson är ensam skolledare på Wendelsberg, men kan i vissa beslut luta sig mot skolledningen, som förutom honom själv består av en kamrer och en sekreterare. Individuell lönesättning som instrument för att få personalen att anstränga sig mer tror han inte på.

– Alla gör det där lilla extra ändå, på ett sådant här ställe förstår man värdet av det. Jag tror inte jag skulle få 800 kronor mer engagemang genom att ge någon mer betalt än någon annan. Om någon under lång tid går på lågvarv finns det oftast en anledning och då är det min uppgift att tala med den personen.

Foto: Andreas CarlssonDet gamla träslottet i en park i utkanten av Mölnlycke knakar av liv när elever och lärare hastar upp och ner för trapporna. IOGT-NTO har bedrivit utbildning här sedan 1908, när organisationen köpte byggnaden i samband med en konkurs. Knappt 20 lärare undervisar de cirka 200 eleverna, som i de flesta fall går allmänna linjen eller teaterlinjen.

I skolans egen teaterlokal förbereder lärarna Bo Widell och Jesper Åvall en uppsättning av Roar Dahls pjäs Häxorna. Från scenen hörs ett intensivt smatter när ett par elever bygger scenen med hjälp av en spikpistol.

– Eleverna får lära sig allt – de repar och bygger och syr och fixar. Vårt tänk genomsyras av att alla hjälps åt, förklarar Bo Widell.

Han gör sitt sextonde år som teaterlärare och hyllar systemet med lika lön.

– Vi slipper tjafs inom gruppen. Ingen tittar snett på någon annan, säger han.

Jesper Åvall fyller i:

– Nu kan vi i stället ägna oss åt det som är viktigt på skolan, nämligen undervisningen och hur vi arbetar. Jag tror många arbetsgivare är rädda för lika lön därför att personalen blir starkare.

Men går ni inte miste om den draghjälp det inne­bär för samtliga om någon kommer in på en högre lön?

– Jag tror inte att den idén funkar. Om Jesper ska tjäna 3 000 mer i månaden än jag lämnar jag över jobbet till honom. Då slutar jag bry mig och säger: Det är ditt jobb och du har betalt för att göra det. I stället för att vi som nu gör jobbet tillsammans, säger Bo Widell.

Han minns diskussionen när likalönesystemet infördes. Knäckfrågan var om det skulle ta hänsyn till personer med många år i yrket. Det är sällsynt att lärare på Wendelsbergs folkhögskola slutar innan de går i pension.

– Jag tycker att det var väldigt stort av dem som jobbat här länge som sa att de tyckte lika lön var viktigare.

Foto: Andreas CarlssonJesper Åvall började på skolan för åtta år sedan, efter att ha arbetat flera år inom teatern i Göteborg.

– För mig var lönesystemet här på Wendelsberg en stor bonus. Jag kom från en värld med ständiga löneförhandlingar, säger han.

Jonas Bagge, lärare i matematik, musik och historia, blandar sig i samtalet:

– Om detta inte var ett bra system skulle fler kolleger sluta och flytta till andra skolor. Efter 38 år tycker jag fortfarande att det är skoj att komma till jobbet.

När lönesystemet skulle införas var han först tveksam och sa nej till lika lön. Men efter att ha vridit och vänt på argumenten tillsammans med kollegerna ändrade han sig.

– Bra lön behöver man framför allt tidigt i sin karriär när man bildar familj och köper hus. Själv jobbade jag extra med att spela i dansband för att få det att gå ihop. I dag är jag ensamstående och då räcker min lön gott och väl.

Han ser ett problem med att kollektivet saknar draglok, men eftersom skolan alltid får många sökande – ett sextiotal senast en tjänst utannonserades – behöver den inte locka med hög lön för att attrahera bra lärare.

Foto: Andreas Carlsson

– Det är klart att vi inte helt förstår resonemanget kring individuell lönesättning eftersom vi har kö till alla våra lediga lärartjänster. Men även om jag är ganska nöjd med min lön så är det klart att jag önskar att totalnivån vore högre, säger Jonas Bagge.

Om någon av lärarna vill komplettera sin utbildning med någon kurs på universitet kan arbetsgivaren hjälpa till genom att finansiera studielitteratur eller resor. Men morötter i form av löneförhöjning efter studierna är inte aktuellt.

Om någon behöver ta studielån – vill inte den då ha kompensation genom högre lön?

– Vill man plugga något som arbetsgivaren identifierat som nödvändigt tror jag man delvis skulle kunna få ledigt med lön, säger Helle Dahl, lärare på teaterlinjen och facklig företrädare.

Hämmar det inte utvecklingen på arbetsplatsen om inte ambition och egna initiativ kan ge högre lön?

– Belöningen kan ju också vara att du får ett roligare och intressantare jobb.

Lönesystemet är en överenskommelse mellan skolledningen och facket och inget som huvudmannen IOGT-NTO har något med att göra. Däremot sätter nykterhetsorganisationen sin prägel på skolan på andra sätt.

– Hela skolområdet är alkoholfritt, det är vi stenhårda med och det blir särskilt tydligt nu i början av terminen. Om någon bryter mot reglerna blir det tydliga konsekvenser. Elever som bor på skolan kan bli avstängda från både boendet och studierna, säger Sören Eriksson.

Av de totalt drygt 40 personer som arbetar på Wendelsberg uppskattar han att en tredjedel är medlemmar i IOGT-NTO. Han har inga synpunkter på om de anställda tar steget fullt ut och blir nykterister eller inte, men tror inte att någon i längden står ut med att jobba på skolan om man inte är lojal med värderingarna.

– Känner man sig inte bekväm med vår profil är det bättre att jobba någon annanstans. Det handlar inte om präktighet och nykterheten i sig, utan om att vi betraktar alkohol som ett hinder för att människor ska kunna leva ett rikt liv, säger han.

Samsynen om huvudmannens och skolans i värderingar kring alkohol och droger tror han har betydelse för uppslutningen kring lönesystemet. Den enda som inte har lika lön är Sören Eriksson själv.

Vad tjänar du i månaden?

– 46 500.

Wendelsberg folkhögskola

Foto: Andreas Carlsson

Wendelsbergs folkhögskola drivs av IOGT-NTO och håller till i ett över hundra år gammalt träslott i Mölnlycke utanför Göteborg. Här kan eleverna bland annat välja mellan en allmän linje och en förberedande teaterutbildning.

Alla artiklar i temat Tema: Lön för mödan (8)

ur Lärarförbundets Magasin