Läs senare

Med sikte på en världsbra skola

Genom att få elever, lärare och beslutsfattare från hela världen att mötas vill den före detta rektorn Jim Wynn förbättra utbildningen globalt.

08 Sep 2016
Med sikte på en världsbra skola
Jim Wynn har en liten stuga i trädgården full med böcker som inte får rum i huset. Där tycker han om att sitta och läsa. Foto: Åsa Westerlund

Foto: Åsa Westerlund

Han kommer in i rummet fnissande och berättar att han just fickringt sin brorson.– Min telefon har en knapp man lätt kommer åt av misstag. Mycket irriterande!

Jim Wynn är en gladlynt person men har sam­tidigt pondus och skiftar lätt över till eftertänksamt allvar. När vi möts första gången befinner han sig på den internationella utbildningskongressen Education World Forum, som hålls i London varje år. Under det kupolformade taket i Central Hall i Londons rege­ringskvarter håller ministrar, utvecklingsledare och framstående utbildningsforskare från hela världen föredrag och deltar i debatter. I de här ­miljöerna rör sig numera den före detta läraren och rektorn Jim Wynn hemtamt, om än, framkommer det, lite motvilligt.

Jim Wynn är vd för utbildningskonsultföretaget Imagine Education med uppdrag att utveckla utbildningssystem över hela världen. Dagen innan vi träffas har han lett en debatt om förmågan att lära, för organisationen Education Fast Forwards räkning. Jim Wynn satt på salens podium med Röda Korsets generalsekreterare och Världsbankens utbildningsspecialist. I publiken fanns kongressdelegater, en skolklass från ­Plymouth och lärare från olika delar av London. På knastrig videolänk från USA, Norge, Nigeria, Indien och andra länder deltog lärare och rektorer.

Samtalet handlade om allt från problem med IT i undervisningen när strömmen kommer och går (Syd­afrika) till varför vissa elever somnar i klass­rummen (Korea). Jim Wynn bidrog med ett inlägg om vikten av att uppmuntra lusten att lära:

– När man ber personer att beskriva en bra lärare så berättar de inte hur duktig personen är på matte utan hur bra den är på att undervisa. Lärare måste skapa en entusiasm som får eleverna att vilja lära, sa han med eftertryck.

Foto: Åsa WesterlundJim Wynn startade föreningen Education Fast Forward med kollegan Gavin Dykes för sju år sedan.

– Jag var trött på konferenser där folk talar på en scen och låtsas att det ska bli en dialog, men när de pratat färdigt så försvinner de. Det blev inga samtal.

Education Fast Forwards debatter anordnas gärna i samband med stora internationella kongresser så att det går att engagera många av skolvärldens makthavare.

– Vår mission är att få folk att lyssna till vad som fungerar och börja förändra skolan. Ett av våra mål är att försöka få folk att sluta tänka på skolans läroplan som separata skolämnen och i stället tänka i hållbara utvecklingsmål. Man kan få in hela läroplanen i ”vatten”: matte, fysik, allt.

Jim Wynns karriär inleddes som lärare i matte 1976 på en grundskola i Hertfordshire. Där hade han turen att ha en framsynt rektor. Jim Wynn berättar hur rektorn tog in en hel klass på sitt kontor för att titta på en maskin som inte fungerade som den skulle.

– Sedan bad han barnen räkna ut hur de kunde fixa den. Det inspirerade mig mycket och har haft stor betydelse för hur jag har arbetat själv, med projekt och kreativitet för eleverna.

När Jim Wynn senare blev rektor på en annan skola genomdrev han stora förändringar och introducerade datoranvändning i alla ämnen. Det var redan 1989 och det väckte uppmärksamhet. Han erbjöds att bli forskningsledare på ett IT-företag och lämnade skolans värld. Men vid ett av företagets besök på en skola i Bristol blev han förälskad.

Foto: Åsa Westerlund– Den var fantastisk skola och när chansen dök upp att bli rektor där så återvände jag till ­skolan.

I Bristol avskaffade han timplanerna från sjuan och uppåt.

– Elevresultaten blev fina och vi utvecklade barnens förmågor vad gällde att arbeta i grupp, organisera, planera och engagera sig i samhället.

Jim Wynn blev kvar på skolan i fyra år och säger att ett av hans mest framträdande drag som rektor var att han sa ja så mycket som möjligt.

– Jag tycker om att leda och fatta beslut men som chef försökte jag lita på mina medarbetare och ge dem utrymme att genomföra sina idéer, säger han.

Samtidigt åtog han sig internationella uppdrag som rådgivare kring utbildning för Brittish Council och Unesco. Han arbetade med konsultuppdrag i Mellanöstern, Europa och Afrika.

– Jag fick smak för att arbeta i utvecklingsländer och bytte till näringslivet igen, för att jag ville arbeta på heltid som konsult i dessa ­länder.

Sedan dess har han varit verksam vid flera företag som på olika vis arbetar med IT och/eller utbildning, alltid med målet att förändra skolan i grunden. Så varför går det så trögt? Varför undervisar skolan inte redan i ”vatten”?

– Ett skäl är politiskt – politiker gör vad de är vana att göra. Det andra handlar om hur lärare har utbildats. De har blivit lärare för att de älskar ­franska eller geografi. De är inte vana vid att undervisa om vatten, säger Jim Wynn.

Inte heller anser han att alla rektorer är tillräckligt modiga för att utmana myndigheterna och försöka övertyga dem om att de kan få med allt i läroplanen men att de kan göra det på sitt eget sätt.

– Skolledarna är rädda och jag anklagar dem inte.

Det märks att detta är ett favoritämne för här blir han ivrig och pratar fort. Han menar att rektorer måste se på lärarna som elever som behöver lära sig, och få dem att betrakta sig själva så också.

– Vi måste synliggöra det de gör som är bra men också hjälpa lärare att förändra sitt beteende genom att exponera dem för olika sätt att under­visa.

Men det går inte att ändra allt på en gång. Lärarna måste få pröva sig fram. Jim Wynn föreslår att man som rektor börjar med att lämna ämnesuppdelningen under 10 procent av undervisningstiden.

Generellt tycker han att regeringar och myndig­heter lägger sig för mycket i vad som händer på skolnivå. Lärare behöver stor frihet att anpassa sin undervisning efter klassen och de enskilda individerna. Men vissa för­ändringar behöver arbetas fram på systemnivå. För företaget han arbetar på driver Jim Wynn just nu ett mycket omfattande utvecklingsprojekt beställt av den egyptiska regeringen, med målet att skapa ett lärande samhälle.

– Det handlar om att förändra attityder hos lärarna till hur de kan arbeta i klassrummen och om att få dem att själva vilja lära och utvecklas. Vi har gjort en förstudie på 106 skolor och under hösten ska det spridas till 2 000 skolor över hela ­landet.

Den före detta läraren och rektorn Jim Wynn är numera både eldsjäl och makthavare på skolans område. Efter intervjun skyndar han iväg från pressrummet till nästa debatt bland högdjuren uppe i Central Hall.

Jim Wynn

Foto: Åsa Westerlund

Gör: Arbetar som förändringskonsult inom utbildningsvärlden och driver ideella organisationen Education Fast Forward.

Ålder: 62.

Aktuell: Med debatt anordnad av Education Fast Forward om att lära av varandra.

Bor: I Dorking, söder om London.

Bakgrund: Före detta lärare i matte och datavetenskap, rektor, IT-konsult.

Så var jag som rektor: Tuff men rättvis. Förändringsbenägen. Fortsatte hela tiden att själv undervisa.

Intressen utanför jobbet: Att lösa matteproblem, pyssla med origami och spela trumpet (dåligt, enligt honom själv).

Drömmer om: En skola där timplanerna är avskaffade och elever tränas i att bedöma sig själva och ta ansvar.

Det gjorde mig glad: När en person som tittade på en av våra debatter bestämde sig för att bli lärare.

Education Fast Forward

  • Organisationen startades för att öka idéutbytet kring utbildningsfrågor och skapa ett forum där många kunde bli delaktiga i vad som händer på området.
  • Under debatterna sätts vanlig skolpersonal och elever i kontakt med höga beslutsfattare för att få en chans att både bidra med egna idéer och ge feedback på andras.
  • Debatterna samlar ett antal människor fysiskt och via videolänk deltar ytterligare 30-50 personer. Samtidigt pågår ett livligt samtal på twitter och kommentarer därifrån lyfts in i debatten.
  • Allt livesänds på nätet.

ur Lärarförbundets Magasin