Ingår i temat
Drivkrafter
Läs senare

Vilken är din främsta drivkraft?

25 Jan 2015

Bild: Marianne Liljenberg

Marie Melsom är, sedan i juni förra året, rektor på Västerhaninge Montessoriskola. Hon har en bakgrund som matematik- och NO-lärare och montessoripedagog och har arbetat 15 år som lärare.

Varför blev du rektor?

– Jag älskar att jobba med att utveckla människor. Jag hade utvecklat ”små” människor och ville gå vidare och utveckla ”stora”. Att utveckla vuxna kräver något helt annat av mig. Jag tycker om utmaningar och att jobba långsiktigt och strukturerat.

Vad kommer att vara din största utmaning framöver?

– Det är att anpassa dagens undervisning till hur samhället ser ut om tio, femton år eller ännu längre fram. Det kräver framtidsperspektiv. Vilka individer är samhället i behov av då? Det är förmodligen inte samma som nu.

 
Bild: Marianne Liljenberg

Bibbi Ryttersson är förskolechef på en enskild förskola i Västerås. Hon har arbetat som förskollärare sedan 1990, både i kommunala och privata förskolor. För två år sedan blev hon förskolechef.
 

Varför blev du förskolechef?

– Jag blev tillfrågad, annars hade jag aldrig sökt. Jag trodde inte att jag skulle klara det. Men jag har jättebra chefer som förebilder. De har uppmuntrat mig och fungerat som mentorer. Jag är intresserad av verksamhetsutveckling och tycker om utmaningar. Och det är det ju varje dag i det här jobbet!

Vad är den största utmaningen just nu?

– Det kortsiktiga är att rekrytera en ny förskollärare till vår verksamhet. Det långsiktiga att vidareutveckla personalgruppen och vårt arbete tillsammans med barnen.
 
Bild: Marianne Liljenberg

Maria Erlandsson är förskolechef på Börjans förskola i Uppsala sedan ett år. Hon är förskollärare, låg- och mellanstadielärare samt pedagog på gymnasiet och har arbetat i förskoleklass.

Varför ville du bli förskolechef?

– Jag såg det som en utmaning att prova på något nytt och ville testa om mina vingar höll. Att ha en klass kunde jag. Jag gillar att arbeta med grupper och hur man formar dem.

– När jag fick min lärarlegitimation insåg jag att min behörighet är ganska vid. Så när jag såg annonsen bestämde jag mig för att försöka! En vecka efter intervjun så ringde de. Jag sa att jag måste sova på saken. När jag hade gjort det sa jag ja!

Vad är din största utmaning?

– Just nu ska vi ha en tillsyn av kommunen. Det handlar om allt pappersarbete omkring den. Det är väldigt mycket som ska in. Där står jag nu!

 

Bild: Marianne LiljenbergHelena Bräutigam är ställföreträdande rektor och lärare i svenska, tyska, historia och religion på Helixgymnasiet i Borlänge.

Hur ser din tjänst ut?

– Vi har delat upp skolledaransvaret mellan mig och rektor. Jag har alltid varit intresserad av elevvårdsfrågor och är sammankallande för elevvårdsarbetet. Jag ansvarar även för det arbetsplatsförlagda lärandet, APL, på skolan.

Varför blev du ställföreträdande rektor?

– Jag arbetade redan med mycket av det som jag gör nu. Det var svårt att få en överblick över de resurser vi har på skolan och att få en samlad bild av hur eleverna ligger till och kan gå vidare i sin utbildning. Jag ville också att mina elever skulle få bättre kontakt med yrkeslivet. Det är en viktig del av utbildningen.

Vad är din största utmaning nu?

– Eftersom jag är ganska ny på tjänsten så behöver jag få bättre koll på lagar och regler.

 
Bild: Marianne Liljenberg

Robb Cayford är, sedan två år tillbaka, biträdande rektor på Engelska skolan i Gävle. Innan dess undervisade han i spanska i London i cirka tio år, samt ansvarade för nya lärares introduktionsår.

Hur hamnade du i Gävle?

– Jag är en kärleksflykting!

Varför blev du rektor?

– Det kändes som nästa naturliga steg i karriären. En viktig fråga för mig är att kunna förändra barns liv och förutsättningar – vissa menar att man gör det allra bäst i klassrummet, men jag anser att man kan förändra barns liv även när man arbetar högre upp i organisationen. Till exempel genom vem man rekryterar och vilken atmosfär som finns på skolan.

Vad är den största utmaningen framöver?

– Att rekrytera behöriga lärare är en utmaning! När vi annonserar efter till exempel en lärare i matematik får vi knappt ett enda svar från någon behörig lärare.

ur Lärarförbundets Magasin