Läs senare

Vill se fler digitala inslag på utbildningen

DigitaliseringAnna Lemnell, rektor i Örebro, saknade en specifik kurs i digitalisering när hon gick rektorsprogrammet.

03 Okt 2017
Anna Lemnell.

För några år sedan gick Anna Lemnell rektorsprogrammet vid Örebro universitet, Mälardalens högskola och Högskolan Dalarna. I sin uppsats skrev hon tillsammans med en kollega om hur rektor påverkas när skolan digitaliseras. Hon pekade bland annat på vikten av att vara uthållig och inte tappa fokus, då det ofta tar tid att få med sig lärare, elever och i viss mån även föräldrarna på det digitala tåget.

Var rektorsutbildningen bra i digitala frågor?
– Nej, det tycker jag inte. Det fanns ingen kurs vikt åt det.

I dag är Anna Lemnell rektor på Eklundaskolan i Örebro. För att få kollegor och lärare med sig i den digitala utvecklingen är hon noga med att själv använda de digitala verktyg hon vill att lärare och övrig personal ska använda. Men några omfattande tekniska kunskaper måste skolledare inte ha för att ta på sig den digitala ledartröjan, menar hon.
– Man behöver vara nyfiken och tydlig. Jag visar att det här tror jag på och åt det här hållet ska vi.

Anna Lemnell önskar att rektorsutbildningen skulle utgå mer från de juridiska dilemman som skolledare hamnar i när de driver på den digitala utvecklingen. Det gäller såväl ledningsarbete och styrprocesser, som administration och användandet av digitala läromedel.

Thomas Blom, utbildningsledare på rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, menar att det är en fördel att inte ha separata kurser om digitala frågor. I stället försöker man väva in det digitala perspektivet i de flesta delar av utbildningen.
– Även i den avslutande skolledarskapskursen har det blivit mer digitala inslag. Vi försöker knyta ihop skoljuridik, skolutveckling och ledarskap.

Då deltagarna arbetar parallellt hemma i skolan eller förskolan under den treåriga utbildningen försöker Thomas Blom och hans kollegor hela tiden koppla kursmomenten till skolledarnas yrkesvardag. De uppmanas tipsa varandra om vilka digitala verktyg de själva använder och vilka dilemman de ställs inför.

Också händelser som deltagare är involverade i blir ibland en utgångspunkt för diskussion mellan kursdeltagarna. Till exempel kan det vara lärare och skolledare som hängs ut på sociala medier.
– Den digitala utvecklingen sker så fort; vissa saker kan vi planera in, men mer dagsaktuella försöker vi ta tag i allt eftersom de uppstår.

Alla artiklar i temat Vägen till digital utveckling (8)

ur Lärarförbundets Magasin