Läs senare

15-årig elev sköts till döds – så krishanterade rektorn

AktuelltVem möter elevers oro och reaktioner när en skolkamrat skjuts ihjäl? Efter mordet på en 15-årig pojke i Malmö den 9 november sattes krishanteringen på hans skola i gång direkt.

27 nov 2019
Karl-Assar Bagewitz.
Foto: Andreas Hillergren/TT

I ett avsides rum står en inramad bild av en 15-åring som ler in i kameran. Bakom står en bukett röda rosor, framför en framlagd kondoleansbok.

Hit in får Gottorpskolans elever komma när som helst, hela veckan ut. Utanför sitter skolpersonal, redo att möta och tala med den som vill och behöver.
– Jag fick ett meddelande att den som blev dödad vid Möllevångstorget var en av våra elever i årskurs 9, berättar rektor Karl-Assar Bagewitz när TT besöker skolan.

Sedan dess har mycket hänt. Personal har ringts upp och instruktioner och information delats ut. Skolsköterska, kurator och annan personal förbereddes och en central för sorgearbetet skapades direkt i skolans bibliotek. En präst och en imam har funnits på plats, liksom polisen.

Rektor Karl-Assar Bagewitz har gått in i alla klassrum och talat med elever.
– Min erfarenhet säger mig att det går liksom inte att linda in eller försöka förmildra eller förminska på något sätt. Det är bara att berätta som det är, och så får de ha de reaktioner de har. Och så får man bemöta det.

En del oroliga föräldrar har hört av sig till skolan sedan mordet blev känt, berättar rektorn. Han försäkrar att Gottorpskolans 600 elever är så trygga som de kan vara. Här finns kameraövervakning och dörrarna hålls låsta. Vuxna är närvarande, de ser och hör ungdomarna.

Han funderar över situationen samt skolans och andra myndigheters roll. Skolan har en upparbetad rutin och gör alltid orosanmälningar när man misstänker att barn far illa.

Men vad händer sedan? frågar han sig.
– Något som jag saknar är återkoppling. Om vi gör en polisanmälan eller orosanmälan till socialtjänsten hänvisas det till sekretess, säger han och förklarar:

Socialtjänst och polis har Karl-Assar Bagewitz all respekt för.
– Men som privatperson kan jag reflektera över: Är det för strama regler för deras förhållningssätt som gäller? Till exempel elever som far illa – hur länge ska det pågå och hur grovt ska det vara innan samhället griper in?

Han reser sig och går ut i skolkorridoren. Det hörs skratt, en klunga flickor står och pratar. Vardagen börjar återvända.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com