Läs senare

Ann-Cathrine trivs i det lilla formatet

PorträttetFörst förskollärare, sedan lärare på lågstadiet och nu rektor på en skola från förskoleelever upp till årskurs 6. Men en fortsatt karriär med sikte mot rektorstjänster på högstadiet eller gymnasiet ingår inte i Ann-Cathrine Backmarks framtidsplaner. Istället är det långsiktigt arbete som gäller på Nolbyskolan i Alingsås.
– Det är det som ger framgång och som jag vill vara en del av.

30 jan 2020
Foto: Julia Pettersson

Sista dagen innan jullovet. Och även om det kanske är att ta i att hävda att julefrid råder så är det för ovanlighets skull tämligen tyst och stilla i Nolbyskolans korridorer.

Men på rektor Ann-Cathrine Backmarks arbetsrum väntar fortfarande ett antal pappershögar på att sorteras, administreras och arkiveras.
– Slut på terminen innebär att jag kan ta mig an allt det som fortfarande ligger och väntar på skrivbordet. Det ska bli skönt att få jobba undan, säger Ann-Cathrine Backmark.

Hon leder och fördelar arbetet på en av Alingsås mindre skolor. Här går omkring 340 barn från förskoleklass till och med årskurs 6. Hennes ”vuxna” skoltid började som förskollärare, sedan lärare i årskurs 1 och så för drygt tre år sedan en rektorstjänst. Till en början på en förskola och nu i grundskolan.
– Jag hade egentligen aldrig rektorsjobbet som ett mål. Jag ville egentligen bara fortsatta att utvecklas inom skolvärlden. Jag tycker om den, dynamiken som finns. Och då blev det här jobbet ett naturligt steg på något sätt.

För mig är det viktigt att vi i personalen tar besluten tillsammans. Det här är en lagom stor skola för att vi ska kunna lösa det.

Finns det ett nästa steg? Siktar du mot högstadierektor? Gymnasiet?
– Det är inte min tanke. Rektorer i dag i Sverige stannar i genomsnitt sju månader på sitt rektorsuppdrag och min plan är att ha en långsiktighet för att det är det som ger framgång till skolor. Det vill jag vara en del av.

Ann-Cathrine Backmark

Yrke: Rektor
Bor: Alingsås
Användbar talang: Jag är ganska lösningsinriktad och försöker se saker positivt.
Det gör jag gärna på fritiden: Stickar mycket. Klänningar, filtar och sånt.

Men är det inte högre status att vara rektor på en stor skola i en stor stad än på en liten skola i en liten stad?
– Jag är inte en person som tänker så. Men det kan säkert finnas en viss ”von oben-attityd” och att många tycker att statusen är högre i högstadium eller gymnasiet. Men som sagt, jag har inte det i min värld.

Istället ser Ann-Chatrine Backmark många fördelar med arbetet på den lilla skolan. Här finns de snabba beslutsvägarna, närheten till natur, kultur, olika föreningsaktiviteter och stora möjligheter för elever att ta en del i det man kallar närsamhället.
– Det har varit en tradition på vår skola. Och jag vill att det ska fortsätta vara så. Dessutom har man en bra överblick över eleverna, en bra gemenskap i personalgruppen och man känner sig välkommen vare sig man är elev eller personal.

Finns det något som du ser som negativt med att jobba på en liten skola?
– På den större finns det ju fler rektorer som man kan samarbeta med men för mig är den här storleken den jag vill jobba på. Fördelarna överväger nackdelarna.

Foto: Julia Pettersson

Återkommande enkätundersökningar bland andra- och femteklassare i 13 kommuner i regi av Göteborgsregionens kommunalförbund visar att Nolbyskolan ligger klart över genomsnittet när det handlar om exempelvis ”trivsel och trygghet” och ”delaktighet och inflytande”.
– Vi har jobbat och jobbar fortsatt vidare med våra värdegrundsord. Det handlar om ansvar, hänsyn och gemenskap. Man kan nog väcka varenda elev här mitt i natten och fråga om värdegrund så kan de rabbla de orden.

Elevkontakten är högt prioriterad i Ann-Chatrine Backmarks vardag. Hon är med på varenda elevrådsmöte för att höra deras synpunkter om tillvaron på skolan och vad som kan förbättras.
– Ett konkret exempel är att elevrådet ville få upp en spegel vid en korsning nära skolan där det var skymd sikt vid en cykel- och gångväg. Det tog bara en vecka så var spegeln på plats.
– Men en del önskemål kan jag avslå redan vid sittande möte, typ kan vi inte få ha tuggummi i skolan. Svar: Nej!

Fler lärare ute, fler ordnade aktiviteter och minst en pedagog som spelar med under matcherna på rasten på fotbollsplanen är andra beslut som rektorn tagit initiativ till.
– För mig är det viktigt att vi i personalen tar besluten tillsammans. Det här är en lagom stor skola för att vi ska kunna lösa det. För mig är det här helt perfekt. Inte för stort, inte för litet. Jag trivs verkligen med min tillvaro.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com