Ingår i temat
Hat, hot och våld
Läs senare

Grovt språk kan öppna för övergrepp

29 aug 2019
Jenny Klefbom, barn- och ungdomspsykolog.

Om barn i lågstadiet börjar tilltala varandra på kränkande och sexualiserande sätt så gäller det att sätta ner foten direkt, anser barn- och ungdomspsykologen Jenny Klefbom.

Hon har lång erfarenhet av att jobba som psykolog inom skolan och Jenny Klefbom tvekar inte att kalla grovt och kränkande språk för ”verbalt våld”.
– Låter man det fortgå så kommer en andel av barnen att må riktigt dåligt, och det är främst tjejer och barn som tillhör minoritetsgrupper som råkar illa ut. Mycket av det hårda språket är sexualiserande.

Ett hårt klimat med grovt språk kan också öppna för ännu värre kränkningar – och övergrepp, menar hon.
– Det är ju sällan den första kränkningen handlar om att ett gäng killar tränger in en tjej i ett hörn och tar henne på brösten. Vilket händer på högstadieskolor då och då.

Jenny Klefbom menar att mönstret går att bryta. Men det kräver ett kontinuerligt värdegrundsarbete i vardagen, en hög grad av samsyn mellan alla anställda på skolan och att man förmår väcka elevernas empati.
– Det viktigaste är att alla på hela skolan har en samsyn kring hur man behandlar varandra och vilka regler som gäller. Man kommer också långt med att väcka barns empati, att prata om hur det känns för den som får ta emot kränkande tillmälen.
– Vill man ha en permanent och långtgående förändring så måste barnen få kunskaper om hur känslor och psykologiska mekanismer fungerar – och hur viktiga vi är för varandra i hur vi mår, säger Jenny Klefbom.

Så hur ska man jobba?
– Man vet ju vad som fungerar, och det är rätt enkelt: en stark och närvarande elevhälsa, att alla vuxna på skolan är överens och många rastvakter, vuxna som rör sig bland barnen.
– Värdegrundsarbete handlar om här och nu, hela tiden. Det är genom det dagliga man skapar en god stämning på skolan – hur man tilltalar varandra, hur man löser konflikter och hur man jobbar med elever som har särskilda behov. Små saker som inte har någon direkt koppling till dåligt språk. I slutänden är det vad som skapar en harmonisk och schysst miljö, säger Jenny Klefbom.

ur Lärarförbundets Magasin