Läs senare

”Lärarbristen är en ödesfråga”

LärarbristenVar tredje lärare saknar legitimation och om fem år, år 2025, kommer det att saknas 65 000 behöriga lärare i grundskolan, visar färska siffror från Skolverket.

av Sten Feldreich
10 okt 2019
10 okt 2019
Foto: Getty Images

För närvarande saknas 22 533 behöriga lärare i grundskolan och statistiken visar att antalet behöriga lärare minskar i 179 av Sveriges 290 kommuner. I de kommunala skolorna har i snitt 71,5 procent av lärarna legitimation, i de privata skolorna är siffran 63,1 procent.
– Lärarbristen är en ödesfråga som alla med ansvar för den svenska skolan måste samlas kring. Därför efterlyser vi en nationell strategi för att säkra lärarförsörjningen, säger Peter Fredriksson, Skolverkets generaldirektör till Tidningen Grundskolan, som talat med flera forskare och experter om varför det blivit så.

Vad som kan göras för att vända utvecklingen har experterna inga entydiga svar på.

Fredrik Svensson, utredare på Universitetskanslerämbetet, UKÄ, påpekar att bristen på kvalificerad personal är lika stor inom andra områden.
– Offentlig sektor i allmänhet har svårt att få tag på folk. Vi pratar om brist på sjuksköterskor, socialsekreterare, poliser, officerare och så vidare.

Den konkurrensen ihop med skolans krisstämpel skrämmer bort många blivande lärare, tror Ulla-Karin Nordänger, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, som slår fast att bristen på lärare inte beror på att de slutar eller byter jobb i högre omfattning än jämförbara yrken. Tvärtom stannar lärare längre än till exempel ingenjörer och socionomer.

Janos Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och flitig skoldebattör, menar att läraryrket har fått mycket större konkurrens.
– Massor av yrken har blivit tillgängliga för kvinnor som tidigare sannolikt sökte sig till läraryrket. Vidare har högskolan byggts ut och det kräver personal. Min gissning är att många som tidigare undervisat på gymnasiet nu finns på högskolan medan de som tidigare hamnade som högstadielärare nu finns på gymnasiet.

En annan faktor är att statistiken blivit bättre sedan lärarlegitimationerna infördes 2011.
– Legitimationsreformen gjorde att lärarbristen blev väldigt tydlig. Tidigare löste skolorna det här utan att det blev så tydligt eftersom skillnaderna mellan behörig och icke behörig var mindre, säger Fredrik Svensson.

Så botas lärarbristen

Höj lönerna

Ökningarna de senaste åren räcker inte. Det är viktigt att gapet till alternativa yrken minskar.

Bättre karriärmöjligheter

Många lärare är trogna sitt yrke i decennier, men vill ha bättre möjligheter att göra karriär. Reformen med förstelärare var ett försök, som mer än hälften av lärarna är missnöjda med. Se över och förändra reformen.

Satsa på lärarassistenter

Överlåt delar av de administrativa sysslorna på lärarassistenter. Låt lärarna fokusera mer på undervisning.

Skäms inte för arbetsvillkoren

Lyft fram fördelarna med de många och långa loven i stället för att skämmas över dem. Minska samtidigt den arbetsplatsbundna undervisningen och förbättra arbetstiderna.

Förbättra och utöka snabbspåren

Det måste finnas fler vägar till en lärarlegitimation. Utbildning i andra länder. Specifika ämneskunskaper eller erfarenhet av undervisning bör kunna ge möjlighet till en kortare lärarutbildning.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com