Läs senare

Management by fika

Elsemarie HallqvistElsemarie Hallqvist klev av karriärtåget. Efter två år som verksamhetschef är hon åter rektor. Hon vill göra om utsatta Nytorps­skolan i Hammarkullen till en drömfabrik.

Management by fika
Foto: Nicke Johansson

Du borde ställa upp i Idol!”

Så fort Elsemarie Hallqvist lämnar rektorsexpedition blir hon omringad av elever. En del behöver tröstas eller få hjälp att reda ut konflikter. Andra vill bara prata, skoja och kramas. Uppmaningen att Elsemarie Hallqvist borde vara med i Idol kommer sig av att hon spelade piano på skolavslutningen och, framför allt, av att det finns en låt på Spotify där hon sjunger i en ­gospelkör. Något Idol lär det dock inte bli för Elsemarie Hallqvist. Men det var delvis längtan efter energin i alla elevmöten som gjorde att hon sade upp sig från sin tjänst som verksamhetschef för grundskolan i Katrineholm för att i stället arbeta som rektor på Nytorpsskolan i Göteborgsförorten Hammarkullen.

Förutom tempot och energin i skolvardagen ville Elsemarie Hallqvist också ha en ny utmaning och arbeta i det hon kallar ”frontlinjen”.
– Jag har alltid tänkt att jag någon gång vill jobba i en skola med riktigt tuffa förutsättningar. Det måste gå att göra något med skolor i utsatta förorter. Det kan inte vara så att de är dömda till evig förbannelse, säger hon.

Rektorer är inte så lättpåverkade. Jag märkte det fort, och ­rektorerna märkte det ännu fortare.

Efter ett intensivt drygt halvår på den nya skolan är hon säker på att hon har gjort rätt val.
– Det här är det absolut roligaste jobbet jag har haft. Men samtidigt hade jag inte klarat det utan mina 30 års erfarenhet. Det är verkligen utmanande. Varje dag på väg till jobbet känner jag att det är lite för svårt, att det kommer att dyka upp nya saker som är svåra att hantera.

Elsemarie Hallqvist

Bor: Onsala.
Ålder: 51 år.
Familj: Gift och tre vuxna barn.
Läser just nu: Lyssnar på Per Anders Fogelströms Krigens barn och läser Elena Ferrantes Det förlorade barnet.
Förebild: ”Utriksminister Anna Lindh. Hon var en kvinnlig ledare då det fortfarande var ovanligt med kvinnor på så höga positioner.”

Elsemarie Hallqvist bestämde sig tidigt för att bli lärare. Efter musiklinjen på gymnasiet blev det direkt lärarhögskolan och därefter jobb som musiklärare. Ett par år senare var hon och med och startade en friskola med musikprofil. Där jobbade hon som skolledare i nästan tio år innan hon gick vidare till ett estetiskt gymnasium, för att sedan hoppa över till Komvux och sfi tills hon för några sedan blev erbjuden tjänsten som verksamhetschef i Katrineholm.
– Jag tyckte att jag hade så mycket kunskap om skolledarskapet och tänkte att jag skulle påverka andra rektorer som verksamhetschef. Men jag förstod rätt snabbt att det inte passade mig. Det var en otrolig tempoförändring som jag inte trivdes med.

Arbetet på förvaltningen visade sig vara betydligt mer tungrott och komplext än vad Elsemarie Hallqvist hade föreställt sig. I efterhand tänker hon att lärare, rektor och förvaltningschef egent­ligen är tre väsensskilda yrken, och att det är fel att tänka det som en naturlig karriärstege. En förvaltningschef måste tänka strategiskt och långsiktigt på ett helt annat sätt än rektorer. Dessutom behöver de arbeta på behörigt avstånd från skolorna.
– Du måste släppa kontrollen och låta rektorerna jobba. Men det kan vara svårt om man som jag kommer direkt från en rektorstjänst. Det kliade i fingrarna. Jag ville använda min erfarenhet till att vara med och styra. Men rektorer är inte så lätt­påverkade. Jag märkte det fort, och rektorerna märkte det ännu fortare.

Det Elsemarie Hallqvist gillar med rektorsjobbet är blandningen av långsiktigt tänkande och snabba beslut. På Nytorpsskolan har hon satt upp ett mål att när de fyror som i höst har börjat på skolan går ut nian ska 90 till 100 procent ha gymnasiebehörighet. Det är i så fall en rejäl höjning. De senaste tio åren har behörigheten varierat mellan 50 och 70 procent.

När hon tillträdde i vintras hade det varit flera år med hög personalomsättning. Läsåret innan hade 17 medarbetare sagt upp sig och rektorer hade under lång tid kommit och gått. När Elsemarie hälsade på elever möttes hon av kommenterar som ”det är ingen idé att vi lär oss vad du heter, för du kommer ändå att sluta”.

Det hade också varit en tuff höst med flera polisärenden och misshandelsfall på skolan. Dessutom visade en genomgång av elevhälsans dokumentation att elever inte hade fått det stöd de behövde och att skolans miljö var rejält nedgången.
– Det var en gammal sliten färg i korridorerna, det fanns inga bra sittplatser och dörren till rektors­expeditionen var alltid låst. Det fanns inget riktigt förtroende mellan olika grupper på skolan eftersom det inte fanns så mycket av gemensam kultur. Det fanns inte heller färdigställda ordningsregler eller tydliga rutiner på grund av alla rektorsbyten.

Foto: Nicke Johansson

Under sommaren har skolan renoverats för en miljon kronor. Väggarna har målats om och sittmöbler placerats ut. Dessutom har personalgruppen stabiliserats. Inför terminsstart skrev Elsemarie Hallqvist ett brev till alla föräldrar där hon beskriver skolans ”nystart” och att skolan ska bli en ”drömfabrik”.
– Vi vill göra drömmar till verklighet. Men först måste vi få eleverna att börja drömma. Det är också en utmaning. Hur får vi dem att tro på en lyckosam framtid och tro att de faktiskt kan nå dit?

Hon besvarar själv frågan.
– Vi måste visa att vi tror på dem. Jag har varit inne flera gånger i alla klasser och säger alltid att det viktigaste är att ni klarar gymnasiet. Det är avgörande för er framtid. Och för att klara gymnasiet måste ni klara grundskolan.

Men det räcker så klart inte med peptalk och höga förväntningar. Elsemarie Hallqvist har identifierat fyra ben som skolans utvecklingsarbete ska stå på. Det är trygghet och arbetsro, digitalisering, fokus på kunskapsresultat och förbättrad undervisning i klassrummen. Det sista ska lyckas genom en satsning på kollegialt lärande i formativ bedömning. Det är ett externt företag som leder fortbildningen och förutom att samtalsgrupperna som lärarna är indelade i möts regelbundet i vardagen är alla studiedagar avsatta åt formativ bedömning i kombination med digitalisering.
– Ett av den svenska skolans problem är att vi har en tendens att hela tiden hamna på ytan. Till exempel är ”grej of the day” jättebra. Men vi tycks tro att en sådan detalj ska göra hela skillnaden. Vi vågar inte gå på djupet och se vilket förhållningssätt lärarna har och vad som sker i klassrummet. Lärare är det enda yrket som har tolv års själv­auskultering i och med att alla själva har gått i ­skolan. Det gör förvisso att man är trygg i skolmiljön, men det är också väldigt mycket som sker på intuition. Den ryggsäcken måste lärare bli av med.

Om du ska lyckas som lärare eller skolledare måste du ha ett kall. Det har blivit fult.

Hon har också ändrat skolorganisationen för att få mer fokus i utvecklingsarbetet. Dels arbetar hon nära biträdande rektor. Enligt henne själv är de ett team där ”ett plus ett kan bli både fyra och fem”. Dels har hon med utgångspunkt i forskaren Hans-Åke Scherps teorier skapat en ny struktur med en styrgrupp som tar hand om alla praktiska frågor och en utvecklingsgrupp, där förstelärarna ingår, som enbart ska fokusera på kompetensutveckling.

De här insatserna är väl grundade i forskning. Men till syvende och sist finns det en ingrediens som är minst lika betydande. Det Elsemarie ­Hallqvist kallar ”det stora hjärtat”.
– Om du ska lyckas som lärare eller skolledare kan du inte bara arbeta i skolan på grund av arbetsvillkor eller pengar. Du måste också ha ett kall. Det har blivit fult i Sverige. Men om du tittar på dem som har haft framgång har de haft en längtan efter att förändra och förbättra andra människors situation.

Men är det inte också känslan av kall som gör att många lärare tar på sig för mycket och blir utbrända?
– Om du drivs av det här hjärtat och inte känner att du får förståelse eller bekräftelse från skolledningen, eller i mitt fall förvaltningsledningen, blir det en krock som riskerar att leda till utbrändhet. Det måste finnas stöttning.

För att bygga en stöttande organisation praktiserar Elsemarie Hallqvist ledarskapsstilen ”management by fika”.
– Underskatta aldrig ett gott samtal eller en god kopp kaffe. De samtal du får vid fikat är det som du har att stå på när det blåser.

ur Lärarförbundets Magasin