Ingår i temat
Elevhälsa
Läs senare

”När lärande och hälsa kopplas ihop händer något”

Skolverkets satsning på skolor för att utveckla elevhälsoarbetet ledde till kreativitet på landets skolor. Eva Hjörne, professor vid Göteborgs universitet, har aldrig varit med om något liknande. Efter nyår kommer hennes forskningsantologi.

27 nov 2019
Foto: Göteborgs universitet

Eva Hjörne är lyrisk över satsningens resultat.
– Så engagerade skolor, så många idéer, spännande saker och bra utfall. Initiativet är fantastiskt. Det är nog bland det roligaste jag gjort, säger hon.

I skollagen ändrade skolornas elevhälsouppgift inriktning till förebyggande friskvård redan 2011. Det är åtta år sedan men i praktiken har det varit dåligt med det förebyggande arbetet, menar Eva Hjörne som forskat kring elevhälsoteamarbete i 20 år.
– Men nu! När man kopplar samman lärande och hälsa händer något. Man ändrar förhållningssätt när man gör eleverna delaktiga, säger hon.

Tidigare sågs eleven som problemet, något som skulle åtgärdas.
– Nu är det skolan som äger problemet. En oväntad bieffekt har varit att även lärarna mår så mycket bättre, så pass att sjukskrivningarna minskade. När eleverna blev mer engagerade blir det också mycket roligare att undervisa.

Hon berättar om några av de projekt som de 168 huvudmännen som fick pengar gjorde:

Mer rörelse blev det när matteproblem sattes upp på väggarna som en tipspromenad i klassrummet. Både studieron och inkluderingen ökade när pilatesbollar blev en tillgång för alla i stället för ett hjälpmedel att ersätta stolen med för npf-elever. En skola satsade på att alla elever startade varje dag med en halvtimmes pulshöjande fysisk aktivitet i idrottshallen. För att få ihop tiden togs fem minuter av varje lektion under veckan.
– Lärarna protesterade först, men det visade sig att de hann med vad de skulle bättre än tidigare, trots fem minuter kortare lektioner, berättar Eva Hjörne och lyfter ännu en positiv bieffekt: En socialt utsatt kille som var rädd för bollar började hålla på med just bollar, lärde sig och började spela fotboll i den lokala fotbollsklubben och fick kompisar.

Det projektet visar också att det inte måste vara så dyrt: skolan fick 60 000 kronor för pulsmätarutrustning till eleverna.
– Skolan ska inte bara handla om att lära sig fakta, det som mäts i Pisa-mätningen, utan lära eleverna utvecklas  som människor, säger Eva Hjörne.

Projekten kunde handla om fysisk rörelse, men också om mindfulness eller så kallade brainbreaks där man tar två minuter under en lektion för att sträcka på sig och göra rörelser som stimulerar samarbetet mellan hjärnhalvorna och därmed lärandeförmågan.

Alla artiklar i temat Elevhälsa (5)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com