Läs senare

Olika villkor för rektorers lärande

AktuelltDen statliga rektors­utbildningen syftar ytterst till att öka likvärdigheten i skolan. Men går det att stöpa rektorer i en och samma form när ­deras vardag skiljer sig så mycket åt?

05 Okt 2018

Någon rektor har en akademisk utbildning och har under­visat på ett teoretiskt program i en storstad.

En annan är skolledare för flera mindre enheter, spridda över ett stort geografiskt område.

En tredje har erfarenheter från industrin och undervisning på ett praktiskt program.

Kort sagt, svenska rektorers och skolledares bakgrunder och förutsättningar skiljer sig kraftigt åt.

I en studie från IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, har två forskare följt tolv rektorer genom den obligatoriska treåriga rektorsutbildningen.

Syftet med rapporten var från början att studera effekterna av rektorsutbildningen. Men forskarna valde snart att vända blicken mot rektorernas lärande.
– Om utgångspunkten är att det måste hända något med rektorerna för att det ska ske en förändring i verksamheten så blev det mer intressant att fokusera på deras lärande och förutsättningar för professionell utveckling, säger Pia Skott, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet och en av rapportförfattarna.

Slutsatsen är att själva ­lärandet beror på flera olika faktorer: Vad har rektorerna med sig i bagaget? Vilka möjligheter till kollegialt sam­arbete har de på skolan där de arbetar? Hur ser huvudmannen på utbildningen?
– Eftersom rektorerna går utbildningen samtidigt som de jobbar spelar det stor roll hur de har det på hemmaplan, för vad som är möjligt att ta till sig av programmet, säger Pia Skott.

Många rektorer upplever att de inte får tillräckligt med tid och att huvudmannen är ganska ointresserad av deras studier. Trots att tidigare forskning visat att de spelar en avgörande roll för rektorernas möjlighet att utveckla verksamheten.
– I stället för att enbart se ­utbildningen som en ange­lägenhet för den enskilda rektorn kan fler huvudmän lyfta blicken och se vilken möjlighet det är för alla att rektorn går en utbildning, säger Pia Skott.

Rapporten Rektorer, utbildning och lärande finns i sin helhet på www.ifau.se

ur Lärarförbundets Magasin