Läs senare

”Vanskligt översätta läsning till moral- och hälsotermer”

3 frågor till Elin Sundström Sjödin, fil. doktor i pedagogik, Uppsala, som skrivit en avhandling om kritiska aspekter på skönlitterär läsning i skolan.

av Sten Feldreich
20 maj 2019
20 maj 2019
Elin Sundström Sjödin.

Vad har du för kritik mot läsning?

– Jag kritiserar inte läsning i sig – jag själv tjatar också på mina barn att de ska läsa. Det jag forskat i är varifrån våra, ofta oreflekterade, uppfattningar om läsning kommer. Jag vill öppna upp frågan om vad läsning innebär och hur läsning blir till något gott och naturligt. Om läsning är gott och naturligt, det har jag inte undersökt.

Vilka reflektioner gör du?

– Att det finns en ängslighet och oro att unga inte läser längre, där allt från bibliotek till Mc Donald´s engagerar sig. Skönlitteratur och läsning har blivit framgångs och hälsofaktor. BVC informerar om läsning för barnen till föräldrar, i samma veva som information om vaccination och alkohol. Men vad ska man läsa för att vara ”hälsosam”? Och vems ärenden går man då? Sådant pratar vi inte så mycket om.

Hur skulle du vilja sammanfatta din forskning?

– Att det är vanskligt att översätta läsning till såväl siffror som moral- och hälsotermer. Källan som hävdar ”att den 17-åring som läser böcker kan 50 000 ord, en jämnårig som inte läser kan 15 000”, har jag ännu inte lyckats spåra.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com