Läs senare

Rektor vill inte svika elever vid utvisning

AktuelltEtt utvisningsbeslut för två elever skapade känslo­stormar bland eleverna i Sjöängsskolan och satte rektorn i en knepig situation.

av Sten Feldreich
15 mar 2019
15 mar 2019
Elevernas engagemang i utvisningsfrågan fångades upp av rektor Angela Svensson på Sjöängsskolan i Stockholm.Foto: Anna Simonsson

Det rektor Angela Svensson hade att ta ställning till var en balansakt: Å ena sidan ska skolan vara saklig och inte ta ställning, å andra sidan ska skolan fostra till rättskänsla och främja förståelse för andra människor.

– Det vore att svika eleverna att inte ta tag i denna fråga som så helhjärtat fångat deras engagemang, säger Angela Svensson, rektor på Sjöängsskolan i södra Stockholm.

Allt började när tolvåriga Timurbek och nioåriga Sardorbek berättade att deras familj skulle utvisas till Uzbekistan. Familjen är väletablerad, har bott tio år i Sverige och bröderna har hela sitt sociala nätverk här. Klasskompisarna reagerade starkt och ville protestera mot denna, som de upplevde, upprörande orättvisa.

Jag stämde av med min grundskolechef vad jag borde tänka på för att inte trampa snett.

Skolans personal fångade upp elevernas engagemang på olika sätt, bland annat genom att tala om rätten att framföra åsikter och att läsa ur FN:s barnkonvention. Eleverna skrev också brev till Migrationsverket där de protesterade mot utvisningsbeslutet.

De höll också en manifestation på skolgården.

– Jag stämde av med min grundskolechef vad jag borde tänka på för att inte trampa snett. Huvudlinjen är att skolan som sådan inte kan gå ut och protestera och på så sätt gå emot andra myndigheters beslut. Det har jag full respekt för, säger Angela Svensson.

Även föräldrar engagerade sig via facebook och kontaktade media. Nio olika redaktioner bevakade elevernas engagemang i frågan och familjens ­situation. Manifestationen på skolgården som eleverna organiserade, och som pågick i 20 minuter, fick stort utrymme.

– Manifestationen var frivillig och villkoret för att delta var föräldrars skriftliga godkännande, säger Angela Svensson.

Efter det intensiva mediala pådraget, och ett snabbt svarsbrev från chefen för Migrationsverket, råder nu stiltje.

– Hur media fungerar var också en nyttig erfarenhet för eleverna att uppleva, säger hon.

Trots att hon varit noga med att göra rätt har hon fått kritik. Ett anonymt mejl undertecknat ”Upprörande aktivism” var ingen trevlig läsning.

– Jag svarade att skolan följer sina styrdokument. I läroplanens första kapitel, Skolans värdegrund och uppdrag, framgår att skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse och fostra till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Skolan ska också framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana.

– I hela den här processen har skolan försökt att möta elevernas frågor med fakta och ge dem utrymme att uttrycka tankar och känslor. Allt i enlighet med skolans styrdokument.

ur Lärarförbundets Magasin